חיבוק דב
לגוגל ולממשל האמריקאי יש רומן ארוך שנים, שהוא די חד-צדדי למען האמת. הממשל האמריקאי מחליט איזה תחום הוא רוצה להסדיר, וגוגל נענים להנחיות.
כך היה בעבר עם תחום ההימורים באינטרנט, כך היה עם תחום ההורדות הבלתי חוקיות, וכך קורה בימים אלה בתחום האשראי החוץ בנקאי. אפשר לאמר כי במסגרת היחסים בין הגופים - גוגל היא ה"צנזור" של הממשל האמריקאי.
ההתרחשות
במהלך החודשים האחרונים הגביר הממשל האמריקאי את הלחץ שהוא מפעיל על גוגל בעניי אכיפת חוקי הפרסום שלו על המפרסמים בתחום האשראי החוץ בנקאי וההלוואות לטווח הקצר.
מוקדם יותר השנה הדגישו גוגל כי מפרסמים בתחום זה צריכים להראות יותר שקיפות בעניין תנאי ההלוואה, הסנקציות ואמצעי הגביה שהם מפעילים על לווים שלא מצליחים להחזיר בזמן את הכסף אשר לקחו בהלוואה.
ביום שבת האחרון - משכו גוגל את כל הפרסומות של המפרסם הגדול ביותר בתחום - אתר moneysupermarket.com , וזאת למשך 24 שעות - עד שהנושאים העומדים במחלוקת הוסדרו על ידי האתר.
דובר מטעם גוגל הגיב בנושא:
"יש לנו סט של חוקים הקובעים אילו מודעות יכולות להיות מוצגות בגוגל ואילו לא. החוקים בתחום ההלוואות לטווח הקצר הם מאוד נוקשים, ואנו מבהירים למפרסמים כי עליהם לפעול בהתאם לתקנות המקומיות ולספק שקיפות מלאה בעניין עלויות ההלוואה, משמעויות האיחור בתשלום ושיטות הגביה שלהם. כאשר אנו מגלים אתרים אשר לא פועלים בהתאם להנחיות אנו מסירים את הפרסומות שלהם."
הנחיות הפרסום של גוגל קובעות כי מפרסמים בתחומי שירותים פיננסיים חייבים לפעול בהתאם לחוקי המדינה והאזור בו הם פועלים. הם חייבים לפרט באתר את הגילויים החייבים בחוק (כמו מיהם בעלי האתר), הם חיביים לצרף את מלוא מבנה העמלות והריביות שלהם, הם חייבים לציין אילו הסמכות והיתרי פעולה יש להם, והם חייבים לספק פרטי יצירת קשר אמיתיים ובהם כתובת של מקום פיזי וקיים.
למה כל זה מעניין?
אני מניחה שבשלב זה אתם כבר מבינים, וחושבים על ספקים בתחום המוצרים הבנקאיים בישראל אשר פועלים בחוסר שקיפות, ואינם מקיימים ולו אחת מן ההנחיות לעיל.
כי מה שקורה בארה"ב - מהר מאוד מגיע גם לישראל, וטוב שכך.
מקורות:
מנהלת פרוייקטים בחברת מורנו'ס שיווק באינטרנט ועורכת ראשית באתר מאמרים - הספרייה הגדולה בישראל להפצת מאמרים לשימוש חופשי ברשת האינטרנט. רוצים לשמור על קשר? הרשמו לפרופיל שלי בפייסבוק: https://www.facebook.com/michal.moreno/